2014. okt 25.

A tanulás 2. rész

írta: Duna Dog Center
A tanulás 2. rész

Megerősítés, jutalom, büntetés, babona, hisztéria

Megerősítés (pozitív irányba)

Megerősítés lehet bármi, ami egy cselekvéssel kapcsolatban történik és növeli a valószínűségét, hogy az adott cselekvés a jövőben újra megtörténik - ez a kiképzés lényege, minden más csak adalék és pontosítás.

Az eredménnyel van definiálva és csak egy cselekvéssel kapcsolatban van értelme (tehát csak akkor lett tényleg megerősítve, ha jövőben van eredménye, ilyenkor sűrűbben csinálja, felajánlja az adott viselkedést).

- Nem ugyanaz, mint a jutalom!

- A megerősítés viszonylagos

Mi is az a jutalom? Valamilyen kellemes dolog.

Ha kap az utcán egy virslit, az szimpla jutalom, de nem megerősítés - az mindig egy viselkedéssel kell hogy összekötve legyen

Ugyanaz a következmény teljesen másképp befolyásolhatja a cselekvést.

- Az eredmény függhet:

  • környezettől (tanári dicséret az osztály előtt, hogy mindenki hallotta vagy külön)
  • fajtól (eső: kacsa, macska, szarvasmarha)
  • belső állapottól (jóllakottság - éhség)

A jutalom nagyságát az alany dönti el, mindegy, hogy a kiképző mit gondol. van olyan kutya, akinek elég a dicséret is, mert szívesen dolgozik, de a legtöbbnek erősebb jutalom kell!

Büntetés

Lehet bármi, ami egy cselekvéssel kapcsolatban történik és csökkenti a valószínűségét, hogy az adott cselekvés a jövőben újra megtörténik

Ez is az eredménnyel van definiálva: ha hirtelen odamegyek és megverem, az nem büntetés. Ha nem csökken a viselkedés valószínűsége a jövőben, akkor az nem volt büntetés.

- averzív inger: olyasmi, ami kellemetlen a kutya számára

A büntetés és hatásai

  • félelem
  • bizalmatlanság - ha rosszul büntetek, mi lesz mindig azonos a kutyának a helyzetekben? a személy, aki büntetett...  Mindig találjuk el a megfelelő módot és időt!
  • elkerülő magatartás - nem tudom, mit akarnak pontosan, ezért inkább elkerülök
  • passzivitás - a legbiztonságosabb, ha nem csinálok semmit

Veszélyes dolog büntetni! Ha nem vagyunk biztosak magunkban inkább kérjük kutyaoktató segítségét!

 

Megerősítés és büntetés

tábla.jpg

  •  +B: A cselekvés hatására a kutyát valami kellemetlenség éri, melynek hatására a jövőben e viselkedés kevésbé fog előfordulni. A láb mellől kiugró kutya pórázát megrántjuk, kellemetlen ingert okozva ezzel a kutyának, csökkentve ezzel a kiugrás későbbi valószínűségét.
  • - B: A cselekvés hatására a kutyát valami kellemetlenség éri, melynek hatására a jövőben e viselkedés kevésbé fog előfordulni. A láb mellől kiugró kutya pórázát megrántjuk, kellemetlen ingert okozva ezzel a kutyának, csökkentve ezzel a kiugrás későbbi valószínűségét. (valami rosszat csinált, akkor elveszem a labdáját, szabadságát, kajáját, stb., pl. kiskutyát kiállítom, ha durván játszik;)
  • + M: Ebben az esetben a cselekvés hatására a kutya környezetébe valami olyan dolog, inger kerül ami növeli a cselekvés későbbi előfordulását. Erre példa, ha a kutyának jutalomfalatot adunk, vagy eldobjuk a labdáját ha leült, vagy ha egy kisgyereket megjutalmazunk ha jó jegyeket hozott az iskolából, vagy jól viselkedett. (Megjegyezném, hogy a pozitív szó itt nem valamilyen morális értékre utal, hanem inkább mint a matematikai hozzáadást kell tekinteni)
  •  -M: Ez esetben a cselekvés hatására a kutya környezetéből valami számára kellemetlen inger tűnik el melynek hatására az adott cselevés gyakorisága növekszik. Ha például a kutyát úgy tanítjuk feküdni, hogy a fejét a pórázzal lefelé kényszerítjük, akkor ha fekvő pozícióba kerül a kellemetlen feszítés megszűnik, ezzel megerősítve a fekvést mint cselekvést a jövőben. A pórázon vezetés hasonló elven működik: ha a kutya kitér, apró, számára kellemetlen rántásokkal próbáljuk a helyes pozícióba hozni, majd amikor visszatért láb mellé, a póráz rángatása abbamarad, megerősítve ezzel a láb mellett menetet mint viselkedést. (lenyomom a fenekét, hogy üljön - ha leül, nincs nyomás.)
  • ha nincs következmény: a viselkedés spontán kialszik - először, ha nincs eredménye, akkor erősebb viselkedéssel próbálkozik - ebbe bele lehet erősíteni. ha itt sincs megerősítés, akkor a viselkedés előbb- utóbb kialszik.
  •  vannak önmegerősítő viselkedések: pl. ásás, mikor a kutya ezzel vezeti le a feszültségét; szökés, ha mindig kijut és tud rohangászni; stb.

 

Babona

Azt hiszem, hogy valamilyen eseményt összekötök ok-okozatilag egy másikkal

  • akkor fordulnak elő, ha egy viselkedés és egy kellemes inger véletlenül együtt jár, míg az alany azt hiszi, hogy a valós kapcsolat van köztük --> pl. fekete macska pénteken és egyes az iskolában; szerencsepóló a foci játékosokon; játékosok ütés, rúgás előtt ezernyi pótcselekvést csinálnak, amitől jobban érzik magukat

 

Hisztéria

Szerencsétlen egymást gerjesztő megerősítések (anyuka a szupermarketben: üvölt a gyerek --> csokit neki --> negatív megerősítés)

  • Kutya hisztije a kocsiban, mert azt hiszi, hogy ettől érkezünk meg jó helyre!
  • Fel kell oldani az ok- okozatot, pl. mikor hisztizik érkezés előtt, félreállok és olvasok egy keveset

 

Forrás: 

Hornig Rudolf: Kiképzéselmélet, klikkeres tanítás

Szólj hozzá

Tudományoskodás Tükör Oktatóképzés Hornig Rudolf