2014. okt 24.

A tanulás 1. rész

írta: Duna Dog Center
A tanulás 1. rész

Mi a tanulás?

- viselkedésünk megváltozása a környezeti ingerek hatására

Miért fontos, hogy tudunk tanulni?

Az alkalmazkodóképesség szempontjából fontos, nem kapjuk meg egy az egyben a tudást, hanem nekünk kell megtapasztalni, tudunk kell alkalmazkodni. Nem kell újra feltalálnunk a kereket vagy az elektromos áramot, de tudnunk kell élni az adott társadalomban.

A faj tudása velünk születik - ez egészül ki az egyed tudásával!

Két különböző tanulási stratégia van: hangya és ember

hangyák is megtanulnak egy-két dolgot, mint egyed, de ha a környezet megváltozik, az egyed meghal.Cserébe nagyon magas genetikai információ: már születéskor életképes!

Az ember nagyon hosszú tanulási folyamaton megy át, kevés velünk született információ - egy csecsemő, de még egy gyerek is életképtelen. a kevés genetikai információinkat a környezethez remekül felül tudjuk írni.

A genetika és a tanult viselkedés gyakran ütközik, pl. kutya nehezen marad feküdve, mikor a macska eltáncol előtte; piros 7-esen hány férfi tud egymás mellett viszonylag békében megmaradni. A genetikai információk sokkal mélyebb és kevésbé specifikus - kutya: szalad a mozgó dolgok után, ló: szalad a mozgó dolgok elöl

A tanulás négy fázisa (egyed tanulása)

1. megismerés: új viselkedés felismerése, megértése, pl. hideg - meleg

2. a viselkedés folyamatossá, automatikussá válik, pl. nem emlékszem, hogy megálltam a pirosoknál

3. általánosítás: különféle környezeti ingerek között is elsajátítja a viselkedést, pl. ha bevágnak elém, előz a biciklis, akkor is működök

4. fenntartás: időközönkénti ismétlés, hogy a viselkedés tartósan fennmaradjon - már semmilyen erőfeszítést nem igényel a tevékenység

Célunk a kiképzéssel:

Azt szeretnénk elérni, hogy a kutya - különféle jelekre reagálva - számunkra szükséges, hasznos viselkedéseket produkáljon, illetve nekünk nem tetsző viselkedéseket ne produkáljon - lehetőség szerint minél nagyobb megbízhatósággal.

A viselkedések kialakulását azok következményei szabályozzák:

Ha egy adott viselkedésnek az alany számára felismerhető és számára lényeges következményei vannak, akkor az alany adott viselkedésének jövőbeni előfordulási valószínűsége csökkenni/nőni fog! Az, hogy csökkenni vagy nőni fog, attól függ, hogy a következmény kellemes vagy kellemetlen volt az alany számára.

 

Forrás: 

Hornig Rudolf: Kiképzéselmélet, klikkeres tanítás

 

10339625_1485298278378054_6269898410091582966_n.jpg

Szólj hozzá

TOP Tudományoskodás Hornig Rudolf Kiképzéselmélet