A tanulás 1. rész
Mi a tanulás?
- viselkedésünk megváltozása a környezeti ingerek hatására
Miért fontos, hogy tudunk tanulni?
Az alkalmazkodóképesség szempontjából fontos, nem kapjuk meg egy az egyben a tudást, hanem nekünk kell megtapasztalni, tudunk kell alkalmazkodni. Nem kell újra feltalálnunk a kereket vagy az elektromos áramot, de tudnunk kell élni az adott társadalomban.
A faj tudása velünk születik - ez egészül ki az egyed tudásával!
Két különböző tanulási stratégia van: hangya és ember
A hangyák is megtanulnak egy-két dolgot, mint egyed, de ha a környezet megváltozik, az egyed meghal.Cserébe nagyon magas genetikai információ: már születéskor életképes!
Az ember nagyon hosszú tanulási folyamaton megy át, kevés velünk született információ - egy csecsemő, de még egy gyerek is életképtelen. a kevés genetikai információinkat a környezethez remekül felül tudjuk írni.
A genetika és a tanult viselkedés gyakran ütközik, pl. kutya nehezen marad feküdve, mikor a macska eltáncol előtte; piros 7-esen hány férfi tud egymás mellett viszonylag békében megmaradni. A genetikai információk sokkal mélyebb és kevésbé specifikus - kutya: szalad a mozgó dolgok után, ló: szalad a mozgó dolgok elöl
A tanulás négy fázisa (egyed tanulása)
1. megismerés: új viselkedés felismerése, megértése, pl. hideg - meleg
2. a viselkedés folyamatossá, automatikussá válik, pl. nem emlékszem, hogy megálltam a pirosoknál
3. általánosítás: különféle környezeti ingerek között is elsajátítja a viselkedést, pl. ha bevágnak elém, előz a biciklis, akkor is működök
4. fenntartás: időközönkénti ismétlés, hogy a viselkedés tartósan fennmaradjon - már semmilyen erőfeszítést nem igényel a tevékenység
Célunk a kiképzéssel:
Azt szeretnénk elérni, hogy a kutya - különféle jelekre reagálva - számunkra szükséges, hasznos viselkedéseket produkáljon, illetve nekünk nem tetsző viselkedéseket ne produkáljon - lehetőség szerint minél nagyobb megbízhatósággal.
A viselkedések kialakulását azok következményei szabályozzák:
Ha egy adott viselkedésnek az alany számára felismerhető és számára lényeges következményei vannak, akkor az alany adott viselkedésének jövőbeni előfordulási valószínűsége csökkenni/nőni fog! Az, hogy csökkenni vagy nőni fog, attól függ, hogy a következmény kellemes vagy kellemetlen volt az alany számára.
Forrás:
Hornig Rudolf: Kiképzéselmélet, klikkeres tanítás