Kiképzési irányzatok
Valamilyen eredményt mindegyikkel el lehet érni. A különbség, hogy az adott feladatot milyen hatékonysággal sajátítja el az alany ill. hogy a feladatot milyen érzelmi állapotban tudja majd végrehajtani.
1. Kényszer kiképzés/idomítás (régen)
Használt módszerek:
- pozitív büntetés (nagyrészt) - arra koncentrálok, hogy mit NE csinálj
- negatív megerősítés
- már a kezdetektől hibátlan gyakorlatokra törekszik
- passzív kutyák jöttek ki ebből a képzési rendszerből: félelemből, elkerülésből dolgoztak. mikor rendőri feladatokra akarták őket használni, akkor látták, hogy nem alkalmasak már arra, hogy megvédjen bárkit. 1920-as években jöttek rá, hogy ennél egy kicsit tudatosabban kéne dolgozni.
2. Tradicionális kiképzés (1920-90)
- negatív megerősítés (nagyrészt) - arra koncentrálok, hogy megszüntetem a rosszat, ha jól csinálod
- pozitív büntetés
- pozitív megerősítés (esetleg, bár főként a büntetés káros hatásainak kioltására használták, ugyanis minden negatív megerősítést szükségszerűen megelőz egy pozitív büntetés, melynek viszont káros hatása van a munkára) - ez csak a 80-as, 90-es években kapcsolódott hozzá
- már a kezdetektől hibátlan gyakorlatokra törekszik
3. Motivációs kiképzés (kb. 1995-)
- eleinte pozitív megerősítés,
- majd később pozitív büntetés a pontosításra
- ezeket már lehetett a kiskutyákkal is csinálni
- kezdetben megengedi a pontatlan gyakorlatokat, később büntetéssel pontosít - hiszen ezekkel a pozitív megerősítésekkel (pl. virsli-köpködés) nem lehetett magas szinten, pontosan dolgozni. egy csomó kutya ebben a második fázisban ment tönkre. erre jöttek azok a gondolatok és irányzatok, hogy ez azért van, mert a kutya tanulta meg eléggé a büntetést
- ma is találkozni ezzel a módszerrel
4. Klikker képzés (ma)
- pozitív megerősítés
- viselkedés kialvása (nem lehet csak pozitív módszereket használni, mert akkor hogy tüntetsz el viselkedést?)
- negatív büntetés
- KM (kondícionált megerősítés) → ezek együttes és kizárólagos használata esetén beszélünk klikker tréningről. ha +B és -M is használatban van, az nem klikker tréning, akkor sem, ha a megerősítésre klikkert használunk.
- sokan használják a klikkert, de a lényegét hagyják ki, ha használnak +B-t is
- Tiltószó: kondicionált pozitív büntetés. tiltószót az együttéléskor használunk, nem a büntetésnél. a fenti szabály a tanításra vonatkozik, de nem abban élünk a kutyával!
Miért nem lehet ezeket jól keverni?
- tradicionális tréning passzivitásra tanít: ha nem mond semmit a gazda, az a legbiztonságosabb, ha nem csinálsz semmit
- klikker képzés aktivitásra tanít: ha nem történt semmi, próbálj valami mást, az talán működni fog
- a két dolog nem egyeztethető össze
Forrás:
Hornig Rudolf: Kiképzéselmélet, klikkeres tanítás