2014. nov 25.

Kiképzési irányzatok

írta: Duna Dog Center
Kiképzési irányzatok

Valamilyen eredményt mindegyikkel el lehet érni. A különbség, hogy az adott feladatot milyen hatékonysággal sajátítja el az alany ill. hogy a feladatot milyen érzelmi állapotban tudja majd végrehajtani.

1. Kényszer kiképzés/idomítás (régen)

Használt módszerek:

  • pozitív büntetés (nagyrészt) - arra koncentrálok, hogy mit NE csinálj
  • negatív megerősítés
  • már a kezdetektől hibátlan gyakorlatokra törekszik
  • passzív kutyák jöttek ki ebből a képzési rendszerből: félelemből, elkerülésből dolgoztak. mikor rendőri feladatokra akarták őket használni, akkor látták, hogy nem alkalmasak már arra, hogy megvédjen bárkit. 1920-as években jöttek rá, hogy ennél egy kicsit tudatosabban kéne dolgozni.

 

2. Tradicionális kiképzés (1920-90)

  • negatív megerősítés (nagyrészt) - arra koncentrálok, hogy megszüntetem a rosszat, ha jól csinálod
  • pozitív büntetés
  • pozitív megerősítés (esetleg, bár főként a büntetés káros hatásainak kioltására használták, ugyanis minden negatív megerősítést szükségszerűen megelőz egy pozitív büntetés, melynek viszont káros hatása van a munkára) - ez csak a 80-as, 90-es években kapcsolódott hozzá
  • már a kezdetektől hibátlan gyakorlatokra törekszik

 

3. Motivációs kiképzés (kb. 1995-)

  • eleinte pozitív megerősítés,
  • majd később pozitív büntetés a pontosításra
  • ezeket már lehetett a kiskutyákkal is csinálni
  • kezdetben megengedi a pontatlan gyakorlatokat, később büntetéssel pontosít - hiszen ezekkel a pozitív megerősítésekkel (pl. virsli-köpködés) nem lehetett magas szinten, pontosan dolgozni. egy csomó kutya ebben a második fázisban ment tönkre. erre jöttek azok a gondolatok és irányzatok, hogy ez azért van, mert a kutya tanulta meg eléggé a büntetést
  • ma is találkozni ezzel a módszerrel

 

4. Klikker képzés (ma)

  • pozitív megerősítés
  • viselkedés kialvása (nem lehet csak pozitív módszereket használni, mert akkor hogy tüntetsz el viselkedést?)
  • negatív büntetés
  • KM (kondícionált megerősítés) → ezek együttes és kizárólagos használata esetén beszélünk klikker tréningről. ha +B és -M is használatban van, az nem klikker tréning, akkor sem, ha a megerősítésre klikkert használunk.
  • sokan használják a klikkert, de a lényegét hagyják ki, ha használnak +B-t is
  • Tiltószó: kondicionált pozitív büntetés. tiltószót az együttéléskor használunk, nem a büntetésnél. a fenti szabály a tanításra vonatkozik, de nem abban élünk a kutyával!

tábla.jpg

 

Miért nem lehet ezeket jól keverni?

  • tradicionális tréning passzivitásra tanít: ha nem mond semmit a gazda, az a legbiztonságosabb, ha nem csinálsz semmit
  • klikker képzés aktivitásra tanít: ha nem történt semmi, próbálj valami mást, az talán működni fog
  • a két dolog nem egyeztethető össze

 

Forrás: 

Hornig Rudolf: Kiképzéselmélet, klikkeres tanítás

Szólj hozzá

Tudományoskodás Tükör Oktatóképzés Hornig Rudolf