2014. dec 02.

Nyomkövetés alapok

írta: Kővári Márk
Nyomkövetés alapok

Minden az emberen múlik

  • keresztképzett kutya a gazda hite miatt nem tanul jól esetleg
  • te döntöd el, mit, mikor, hogy csinálsz vele - ha nem mész el vele nyomkövetni, az azért is lehet, mert nem látod az értelmét (mert pl. még nem jön be...)
mostanában aktuális a nyomkövetés megreformálása az őrző-védőhöz hasonlóan
fontos, hogy legyen cél a nyomkövetéssel: akár verseny, akár hobbi

A nyomkövetés története

  • rabszolgatartó társadalmak: élelemkeresés - zsákmányszerző ösztön - a zsákmány, az élelem volt az ember
  • vadászok - ha a kutya képes a vad nyomát követni, akkor az emberét is
- két vonal:
  • Anglia - vérebek. mantrailing vonal itt mindig is megvolt
  • poroszos vonal - rendőrségi munka, klasszikus nyomkövetés

A nyomkövetés alapfogalmai

  •  szagnyom: az a jól körülhatárolható talajrészlet, mely a felületén megkötötte az őt létrehozó személy egyéni szagsajátosságait
  • szimatkatlan: a nyomot létrehozó személy meghatározott ideig (30 mp) egy helyben tartózkodott
  • nyomszár: a nyom indulásától az első irányváltásig, illetve az irányváltások közötti szakasz
  • tárgyak
  • nyomok
  • törések: tompa, derék, hegyes
  • ívek: mindenféle. a legnehezebb az omega
  • saját tárgy - ami mindig velem van
  • alkalmi tárgy - pl. egy víz amit veszek
  • keresett tárgy: a nyomot létrehozó személyhez kapcsolódik
  • zavaró tárgy: nem a nyomót létrehozótól származik
  • zavaró nyom jármű/állat/ember révén
  • keresett nyomhoz való viszony alapján: keresztező/párhuzamos/közelítő/fedett/fedő

Nyomkövetés tanítás alapozása szimatkatlannal

 alapozás (szimatkatlan)

  • folyamataszimatkatlan:
  • egy 1x1m-es felület, amit teleteszek szaggal és kajával apró lépésekkel hozom létre a talajsérülést
  • katlan után nyomszár, utána újabb katlan, majd egy kitörés
  • korrekció: ha eltér a nyomtól, pórázrántás.
  • ha ezt kaja nélkül kapja, az érzékenyebb rosszul lesz begátolva
  • kajával viszont egyszerűen csak visszamegy a négyzetméterbe és megerősíti magát kajával
  • célszerű úgy abbahagyni, hogy még maradjon ott kaja - akkor még vissza akar majd menni
  • egyre hosszabb ideig kerestetem a katlanban, egyre kevesebb kajával
  • szimatkatlan által tanul meg koncentráltan keresni
  • optimális kereső tempó megalapozása (minden egy helyen van, ezért megtanulja, hogy nem kell sietnie)
leggyakoribb tanítási módszerek
1. gazdakeresés módszere
2. ellenség keresése
3. tárgykeresés 
4. élelemkeresés
  • főleg vérebeknél
  • gazdát egyre hosszabb útvonalon, aztán idegen személyt
  • a nyomon nincs megerősítés, csak a végén az ember megtalálása
  • mantrailingnél is
  • rendőrségnél, szolgálati kutyáknál régebben
  • nyomon üldözés tanítására
  • szolgálati kutyáknál ma is
  • először azt tanítják, hogy bejelezzék a gemkapcsokat betonon (nem látja jól) - dicséret, ha bejelzi
  • rájön, hogy ha szaglássza a földet, akkor sok a jutalom
  • egyik leggyakoribb módsze
  • útközben és a nyom végén is élelem
  • van vízkeresés is...
  • nyom vonalára kaja, végére apporttárgy
5. kombinált módszer
→ javasolt vonal: sport: 4.,5. munka: 1.,3. módszer inkább
  •  motivációs eszközök
    -jutalomfalat
    -tárgy
  •  megfelelő méret; ténylegesen motiválja.
  • ha élelemkeresés, akkor földdel azonos szín is fontos
  • saroknyomra érdemes letenni, úgy, hogy a kutya ne lássa
  • kb. 3; 3-6; 3-6-9; 6-9-12; stb. lépésenként teszünk kaját, a lényeg, hogy változatos legyen
  • a kaját előbb-utóbb le kell építeni, és a helyére tárgyakat tenni. végül csak a nyom legvégére
  • labda vagy egyéb apporttárgy
  • saroknyomba kell tenni ezt is
  • fontos, hogy ne lássa - ha egyszer kiszúrta szemmel, mert pl. fémtálat tettünk le neki, rájön, hogy egyszerűbb szemmel
  • szélirány
  • tanításnál a szembeszelet kerülni kell
  • oldalszél miatt párhuzamosan kicsit arrébb mehet a nyomtól
  • hátszél kedvező
  • célszerű tudni az uralkodó szélirányokat (amerről szokott fújni), és úgy tenni, hogy semmiképp sem legyen szembeszél


     Nyomfektetés
maga a nyom tanítja a kutyát - jó nyomokat kell fektetni (ŐV-nél a segéd tanít, engedelmesnél a gazda)
-sportkutyáknál:
- szolgálati kutyáknál
  • kb. 30 mp egy helyben katlan esetén. kitaposás tilos!
  • a nyomfektetés jellege passzoljon a talajtípushoz
  • normál lépésben kell menni: kb. 60-70 cm/lépés. elején lehet kisebbeket lépni
  • a töréseket a tanítási fázisban erősebben ki kell taposni
  • a tárgyakat a nyomra kell tenni, de nem feltétlenül a lábnyomba
  • a nyomot tudni kell fejből, hogy hol van, nem pedig próbálni meglátni :)
  • ugyanazon a nyomon kell visszamenni, hogy ne menjen tovább
  • változatos járási módokkal kell fektetni - jár, fut, megáll, lefekszik stb
  • mozgás nagyon élethű kell hogy legyen
  • figyelni kell, hogy ne legyen sok egyenes
  • tárgyak mérete változatosan
  • tárgyakat nem csak nyomvonalra (de nem is két méterre tőle)
  • o talaj színébe illeszkedő
  • erős bőr nem, idős oké
  • fém és műanyagok nem tartják meg a szagot sokáig
  • fekvés, ülés, kaparás
  • ami fontos, hogy a kutya koncentrált legyen a tárgyra, ne a gazdival szemezzen közben
 tanítása: 
  •  jutalomfalattal: nyomkövetés közben és kívül
  • klikkerrel: csak akkor kapja, ha lefekszik; a végén már kaja szaga sem volt a tárgynak és le kellett feküdnie
  • törés kidolgozása és tanítása
  • tompa, derék, aztán hegyesszög
  • terület jelentősége
  •  fontos, hogy legyen "vége" vezényszó
  •  felkészülés a vizsgára illetve a szituációs nyomkövetésre

    -le kell építeni a kaját - érdemes üres nyomot is kipróbálni
    -a póráz hosszának növelése: a vizsgán ki kell engedni a kutyát 10 m-re
    -nyomalakzatok megváltoztatása
  •  a gazda szereti látni a nyomot
  • ne csak a vizsgabeli nyomalakzatra készüljünk...
  • sportkutyánál: görbe hát, orr lent. formacentrikusság
  • szolgálati kutyáknál: jusson el A-ból B-be, mindegy, hogy hogyan jut el. eredménycentrikusság

 

Forrás: Suszter Ferenc

Szólj hozzá

Kutya TOP Kutyaiskola Iskolaidőben Tükör Oktatóképzés Kiképzéselmélet Suszter Ferenc