Nyomkövetés alapok
Minden az emberen múlik
- keresztképzett kutya a gazda hite miatt nem tanul jól esetleg
- te döntöd el, mit, mikor, hogy csinálsz vele - ha nem mész el vele nyomkövetni, az azért is lehet, mert nem látod az értelmét (mert pl. még nem jön be...)
mostanában aktuális a nyomkövetés megreformálása az őrző-védőhöz hasonlóan
A nyomkövetés története
- rabszolgatartó társadalmak: élelemkeresés - zsákmányszerző ösztön - a zsákmány, az élelem volt az ember
- vadászok - ha a kutya képes a vad nyomát követni, akkor az emberét is
- két vonal:
- Anglia - vérebek. mantrailing vonal itt mindig is megvolt
- poroszos vonal - rendőrségi munka, klasszikus nyomkövetés
A nyomkövetés alapfogalmai
- szagnyom: az a jól körülhatárolható talajrészlet, mely a felületén megkötötte az őt létrehozó személy egyéni szagsajátosságait
- szimatkatlan: a nyomot létrehozó személy meghatározott ideig (30 mp) egy helyben tartózkodott
- nyomszár: a nyom indulásától az első irányváltásig, illetve az irányváltások közötti szakasz
- tárgyak
- nyomok
- törések: tompa, derék, hegyes
- ívek: mindenféle. a legnehezebb az omega
- saját tárgy - ami mindig velem van
- alkalmi tárgy - pl. egy víz amit veszek
- keresett tárgy: a nyomot létrehozó személyhez kapcsolódik
- zavaró tárgy: nem a nyomót létrehozótól származik
- zavaró nyom jármű/állat/ember révén
- keresett nyomhoz való viszony alapján: keresztező/párhuzamos/
közelítő/fedett/fedő
Nyomkövetés tanítás alapozása szimatkatlannal
alapozás (szimatkatlan)
- folyamataszimatkatlan:
- egy 1x1m-es felület, amit teleteszek szaggal és kajával apró lépésekkel hozom létre a talajsérülést
- katlan után nyomszár, utána újabb katlan, majd egy kitörés
- korrekció: ha eltér a nyomtól, pórázrántás.
- ha ezt kaja nélkül kapja, az érzékenyebb rosszul lesz begátolva
- kajával viszont egyszerűen csak visszamegy a négyzetméterbe és megerősíti magát kajával
- célszerű úgy abbahagyni, hogy még maradjon ott kaja - akkor még vissza akar majd menni
- egyre hosszabb ideig kerestetem a katlanban, egyre kevesebb kajával
- szimatkatlan által tanul meg koncentráltan keresni
- optimális kereső tempó megalapozása (minden egy helyen van, ezért megtanulja, hogy nem kell sietnie)
leggyakoribb tanítási módszerek
1. gazdakeresés módszere
2. ellenség keresése
3. tárgykeresés
4. élelemkeresés
- főleg vérebeknél
- gazdát egyre hosszabb útvonalon, aztán idegen személyt
- a nyomon nincs megerősítés, csak a végén az ember megtalálása
- mantrailingnél is
- rendőrségnél, szolgálati kutyáknál régebben
- nyomon üldözés tanítására
- szolgálati kutyáknál ma is
- először azt tanítják, hogy bejelezzék a gemkapcsokat betonon (nem látja jól) - dicséret, ha bejelzi
- rájön, hogy ha szaglássza a földet, akkor sok a jutalom
- egyik leggyakoribb módsze
- útközben és a nyom végén is élelem
- van vízkeresés is...
- nyom vonalára kaja, végére apporttárgy
5. kombinált módszer
→ javasolt vonal: sport: 4.,5. munka: 1.,3. módszer inkább
- motivációs eszközök
-jutalomfalat
-tárgy - megfelelő méret; ténylegesen motiválja.
- ha élelemkeresés, akkor földdel azonos szín is fontos
- saroknyomra érdemes letenni, úgy, hogy a kutya ne lássa
- kb. 3; 3-6; 3-6-9; 6-9-12; stb. lépésenként teszünk kaját, a lényeg, hogy változatos legyen
- a kaját előbb-utóbb le kell építeni, és a helyére tárgyakat tenni. végül csak a nyom legvégére
- labda vagy egyéb apporttárgy
- saroknyomba kell tenni ezt is
- fontos, hogy ne lássa - ha egyszer kiszúrta szemmel, mert pl. fémtálat tettünk le neki, rájön, hogy egyszerűbb szemmel
- szélirány
- tanításnál a szembeszelet kerülni kell
- oldalszél miatt párhuzamosan kicsit arrébb mehet a nyomtól
- hátszél kedvező
- célszerű tudni az uralkodó szélirányokat (amerről szokott fújni), és úgy tenni, hogy semmiképp sem legyen szembeszél
Nyomfektetés
maga a nyom tanítja a kutyát - jó nyomokat kell fektetni (ŐV-nél a segéd tanít, engedelmesnél a gazda)
-sportkutyáknál:
- szolgálati kutyáknál
- kb. 30 mp egy helyben katlan esetén. kitaposás tilos!
- a nyomfektetés jellege passzoljon a talajtípushoz
- normál lépésben kell menni: kb. 60-70 cm/lépés. elején lehet kisebbeket lépni
- a töréseket a tanítási fázisban erősebben ki kell taposni
- a tárgyakat a nyomra kell tenni, de nem feltétlenül a lábnyomba
- a nyomot tudni kell fejből, hogy hol van, nem pedig próbálni meglátni :)
- ugyanazon a nyomon kell visszamenni, hogy ne menjen tovább
- változatos járási módokkal kell fektetni - jár, fut, megáll, lefekszik stb
- mozgás nagyon élethű kell hogy legyen
- figyelni kell, hogy ne legyen sok egyenes
- tárgyak mérete változatosan
- tárgyakat nem csak nyomvonalra (de nem is két méterre tőle)
- o talaj színébe illeszkedő
- erős bőr nem, idős oké
- fém és műanyagok nem tartják meg a szagot sokáig
- fekvés, ülés, kaparás
- ami fontos, hogy a kutya koncentrált legyen a tárgyra, ne a gazdival szemezzen közben
tanítása:
- jutalomfalattal: nyomkövetés közben és kívül
- klikkerrel: csak akkor kapja, ha lefekszik; a végén már kaja szaga sem volt a tárgynak és le kellett feküdnie
- törés kidolgozása és tanítása
- tompa, derék, aztán hegyesszög
- terület jelentősége
- fontos, hogy legyen "vége" vezényszó
- felkészülés a vizsgára illetve a szituációs nyomkövetésre
-le kell építeni a kaját - érdemes üres nyomot is kipróbálni
-a póráz hosszának növelése: a vizsgán ki kell engedni a kutyát 10 m-re
-nyomalakzatok megváltoztatása
- a gazda szereti látni a nyomot
- ne csak a vizsgabeli nyomalakzatra készüljünk...
- sportkutyánál: görbe hát, orr lent. formacentrikusság
- szolgálati kutyáknál: jusson el A-ból B-be, mindegy, hogy hogyan jut el. eredménycentrikusság
Forrás: Suszter Ferenc